Côte d'Azur znamená moře inspirace

11.07.2018

Výpravy za uměním patří na Côte d'Azur k těm nejpůsobivějším zážitkům, s jistotou téměř stoprocentní tady vždycky uvidíte ještě o něco víc, než jste si původně naplánovali. Na Azurové pobřeží se ovšem nejezdí "jenom" po stopách slavných tvůrců, ale také s vlastní paletou. Jako třeba pražská výtvarnice Irena Hrušková.

Prostřednictvím některých vašich obrazů se člověk může ponořit do atmosféry Saint-Tropez, Port Grimaud a dalších půvabných míst na Azurovém pobřeží. Čím na vás prostředí nejvíc zapůsobilo?

Určitě atmosférou, která působí až magicky - však ji také od konce 19. století vyhledávala celá řada umělců. V městečku Cagnes-sur-Mer tvořil například významný francouzský impresionistický malíř Auguste Renoir, který v tomto prostředí strávil posledních dvanáct let svého života. Dnes je tady, v krásné zahradě plné olivovníků a citrusů, Musée Renoir. Za inspirací přišli na Azurové pobřeží (mimo jiné také do Saint-Tropez) Paul Signac a Georges Seurat, kteří používali techniku zvanou pointilismus. Působili tady Henri Matisse, Georges Braques a další umělci. Už jenom z tohoto bleskového výčtu je patrné, že zdejší atmosféra, příroda, architektura, nálada, barvy, to všechno jsou velmi inspirující momenty. Výčet velkých jmen velkých umělců by mohl určitě ještě dlouho pokračovat, připomeňme alespoň, že na Azurovém pobřeží tvořili také Jean Cocteau, Marc Chagall (určitě stojí za to navštívit Musée National Marc Chagall v Nice), Claude Monet...

Pablo Picasso kdysi pronesl velkolepou výzvu: "Dejte mi muzeum a já ho zaplním" ("Donnez-moi un musée et je le remplirai"). Zdá se, že vůbec nepřeháněl...

Ani v nejmenším, je známé, že se Azurové pobřeží pro Picassa stalo druhým domovem - tvořil v Antibes, ve Vallauris, v Mougins... Tady všude a na dalších místech se setkáte s jeho díly, za všechna jmenujme alespoň Musée Picasso v Antibes nebo Musée National Picasso ve Vallauris.

Z galerií a muzeí pojďme zase do reality - co všechno obsahuje zavazadlo malířky, která se z Prahy vydá tvořit třeba do Port-Grimaud?

Do Provence jsem se vždy vypravila se sdružením Beneart. Jsme parta nadšenců, vedená známým pražským malířem Václavem Benediktem. Převažuje malba olejovými barvami. V naší výbavě nesmí chybět kromě palety, barev a pláten (na týden kolem 5) terpentýn, lněný olej, malířský stojan, náčrtník, tužka, uhel nebo pastel, hadříky na utírání štětců. Malujeme převážně na plátno, ale dá se použít i jiný materiál. Hlavní je dobrý nápad a chuť malovat.

Co by se v Saint Tropez a nejbližším okolí nemělo nechat bez povšimnutí?

Záleží samozřejmě na tom, co člověka zajímá, pokud výtvarné umění, tak by měl například v Saint-Tropez navštívit Musée de l'Annonciade, kde je mimořádná sbírka impresionistických děl. V nejbližším okolí je to potom městečko Ramatuelle, kde v letní sezóně nabízejí svá díla umělci a umělečtí řemeslníci. Mimo jiné je zajímavé i tím, že je tady pochovaný Gérard Phillipe. No a velmi přívětivé městečko je Port Grimaud s krásnou architekturou. Od Saint-Tropez je vzdálené asi 5 kilometrů, přezdívá se mu francouzské Benátky - je to takový krásný svět sám pro sebe, který v šedesátých letech minulého století vymyslel francouzský architekt François Spoerry. Dneska by vůbec nikoho nenapadlo, že tady původně byla jenom bažina...

Kdy a kde se můžeme s vaší tvorbou (nejenom z Provence) můžeme setkat?

Každoročně připravujeme společné výstavy v pražských i mimopražských galeriích. Jednotliví členové spolku pořádají též samostatné výstavy. Vystavovala jsem v pražských galeriích (např. U zlatého kohouta, v galerii Nora nebo v galerii Amadeus), i mimo Prahu (Trmice, Ústí nad Labem). Zúčastnila jsem se mezinárodního workshopu v Polsku, jehož součástí byla společná putovní výstava po Polsku Litvě a Německu. Moje obrazy si odvezli zájemci do Austrálie, Holandska, Kanady. Mnoho obrazů jsem darovala rodině a kamarádům, což mě těší, protože jsem jim udělala radost a mohu se se svými "dílky" setkat.


Irena Hrušková je členkou sdružení BENE. Ze studií: soukromé lekce olejomalby v ateliéru Věry Šteflové, studium kresby figury v ateliéru Borise Jirků na VŠUP. Zkušenosti získala na plenérech vedených plzeňskou výtvarnicí Janou Vrtělovou (pastel, akvarel) a akademickým malířem Vladimírem Větrovským (olejomalba). Z výstav: několik samostatných (Galerie Nora, Galerie Grébovka, Galerie u Zlatého Kohouta atd.) a řada společných se sdružením BENE. Její díla jsou zastoupena v soukromých sbírkách v České republice a v zahraničí (v Kanadě, USA, Polsku).

Připravila: Stanislava Bezděčková 

Foto: archiv sdružení BENEART a  Irena Hrušková